4 marca 2019 roku w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Ełku odbyły się warsztaty edukacyjne dla młodzieży z cyklu ,,Zrozumieć media”, zorganizowane przez Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu we współpracy z Radiem Maryja i TV TRWAM.
Warsztaty cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem, wzięły w nich udział: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Wydminach, Zespół Szkół Sportowych w Ełku, Szkoła Podstawowa nr 3 w Ełku, I Liceum Ogólnokształcące w Giżycku, Szkoła Podstawowa nr 1 w Giżycku, Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Ełku, Zespół Szkół Samorządowych w Starych Juchach, Katolickie Liceum Ogólnokształcące w Piszu, Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pisanicy, II Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 2 w Ełku oraz II Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 1 w Piszu.
Program warsztatów był podzielony na różne części tematyczne.
W pierwszej części warsztatów dowiedzieliśmy się, jak działa green screen oraz jak wygląda wnętrze wozu transmisyjnego. Jedna z uczennic, o imieniu Ewelina, próbowała swoich sił w prezentowaniu pogody. Po, jak sama powiedziała, miłym doświadczeniu – stwierdziła, że było to niełatwe zadanie. Emocje wzięły górę i bała się o popełnienie gafy. Zgodnie z szykiem programów telewizyjnych, po pogodzie zostały przedstawione informacje dotyczące wiadomości ze świata sportu. Jeden z uczniów wcielił się w rolę prezentera wiadomości sportowych, w trakcie została zwrócona uwaga na to, jak zdjęcia wpływają na naszą ocenę.
Po tym nadeszła pora na przemówienie kuratora, który obszernie wypowiedział się o mediach, które jego zdaniem mogą zarówno kreować, jak i czynić zło. W swoich słowach przekonywał młodych ludzi do tego, aby poświęcali się pasji oraz nie poddawali się.
Piotr, uczeń trzeciej klasy z Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach, zgodził się udzielić nam wywiadu.
– Piotrze, co dają Ci te warsztaty?
-Warsztaty przede wszystkim dużo mnie nauczyły, wniosły wiele informacji do mojego życia.
Piotr po tych słowach zdradza nam, że wiąże swoją przyszłość z pracą w mediach, jednak jest to jego alternatywny plan na życie.
– Co sądzisz o pracy w mediach?
– Sądzę, że jest to nisza bardzo popularna i opłacalna. Osobiście interesuję się mediami, jest to moje hobby.
– Którą dziedziną mediów jesteś najbardziej zainteresowany?
-Najbardziej jestem zainteresowany korekcją graficzną oraz obsługą sprzętu w wozie transmisyjnym.
Wojciech Cybulski, Wicekurator Oświaty województwa warmińsko-mazurskiego, na pytanie, jak podoba mu się idea szerzenia wiedzy o mediach, odpowiada:
– Media odgrywają ważną rolę w naszym życiu. Codziennie spotykamy się z różnego rodzaju przekazami, które wpływają na postawy i zachowania każdego z nas. Warsztaty są niecodzienną formą przekazywania wiedzy. Metoda warsztatowa jest bardziej produktywna niż wykład nauczycielski na standardowych zajęciach, ponieważ młodzież ma bezpośredni kontakt z tym, jak wygląda praca w mediach. Uczniowie mogą zobaczyć jak powstaje końcowy materiał, praca kamerzystów czy dziennikarzy i to, jak tworzą oni obraz, który widzimy
– Czy media, według pana, nie odgrywają zbyt dużej roli w świecie młodzieży?
Media odgrywają bardzo dużą rolę w świecie młodych ludzi. One budują i kreują codzienność. Odgrywają również złą rolę. Media i przekazywane za ich pośrednictwem informacje budują konkretne zachowania wśród ludzi, wymuszają porządne postawy oraz pragnienia.
– Czy sądzi pan, że media są zagrożeniem dla młodzieży? Powszechnie wiadomo, że jest w nich wykorzystywana manipulacja.
– To, co widzimy w telewizji nie zawsze odzwierciedla rzeczywistość. Wiedza, która została dziś przekazana na temat mediów zapobiega biernemu poddawaniu się manipulacji. Nie zawsze jesteśmy tego świadomi, dlatego powinniśmy wiedzieć, jakich środków manipulacji używają. Na co dzień docierają do nas tysiące informacji, na wszystkie musimy krytycznie patrzeć, nie pozwalać by wpływały na nasz system wartości czy sposób zachowania.
Przed warsztatami została wyłoniona tak zwana „Spec grupa” licząca osiem osób. Grupa została podzielona na cztery dwuosobowe zespoły. Każdy z nich miał specjalne zadanie do wykonania, dotyczące prasy, telewizji, radia oraz fotografii.
Osoby z grupy telewizyjnej podzieliły się z nami opinią na temat wykonywanego zadania.
Zuzia z drugiej klasy Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach, na pytanie, jaka była jej reakcja na wiadomość o tym, że przystąpi do grupy telewizyjnej, odpowiedziała, że w pierwszej kolejności dopadła ją panika i strach. Chciała zrezygnować, ponieważ bała się popełnić jakiś błąd oraz obawiała się opinii ludzi. Zapytana o to, co sądzi o pracy dziennikarza telewizyjnego, twierdzi, że jest to stresujący i odpowiedzialny zawód. Sądzi, że dziennikarz telewizyjny musi być przede wszystkim ekstrawertyczny, ciekawy świata i komunikatywny. Na koniec dodaje, że dowiedziała się dużo nowych rzeczy, m.in. o tym, jak jest wykorzystywany „green screen”. Była zaskoczona tym, że ma to tak szerokie zastosowanie. Zuzia jest ciekawa tego, jaki wpływ media mają na ludzi oraz chciałaby poznać opinię innych na ten temat.
W kolejnej części warsztatów, nazwanej ,,Światło i cień”, uczniowie dowiedzieli się, jak ustawienie kamery wpływa na odbiór komunikatu. Na scenę były wyłaniane osoby z widowni, które chętnie brały udział w pokazach. Został zaprezentowany materiał o zwykłym przedmiocie, jakim jest lampka, który miał za zadanie wskazać, jak z premedytacją kieruje się emocjami, stosując chwyty manipulacyjne.
W czasie części dotyczącej dźwięku, jedna z uczestniczek próbowała swoich sił w przeprowadzaniu wywiadów. Na tej podstawie prowadzący pokazał, jak można manipulować dźwiękiem i zmieniać przekaz z jego wykorzystaniem. W ten sposób dowiedzieliśmy się, że dźwięk podlega dokładnej obróbce przed zaprezentowaniem go słuchaczom. Dzięki nowoczesnym technologiom wykonuje się zabiegi, które mają na celu udoskonalenie dźwięku. W czasie przerw każdy z uczestników miał możliwość korzystania z prawdziwych kamer
W ostatniej części zatytułowanej: „Słowo w druku” dowiedzieliśmy się o zasadniczych różnicach między informacją a opinią oraz o zabiegach stosowanych w mediach, m.in. o perswazji, manipulacji, propagandy.
Po zakończeniu zajęć każdy z uczestników potrafi wskazać różnicę między komunikatem, informacją, opinią, perswazją, manipulacją oraz posługuje się podstawowymi terminami medialnymi. Uczniowie są świadomi postawy w świecie informacji, pamiętają o tym, aby być krytycznymi.
Katarzyna Zujko
Wiktoria Rynkiewicz