Sprawozdanie z realizacji 1 zadania konkursu „Szkolny Klub Wolontariatu”

Sprawozdanie z realizacji 1 zadania konkursowego:

Przeprowadzenie ogólnoszkolnej i klasowej pogadanki: ,,Co to jest wolontariat”?

W okresie od 17.05.2019 r. do  03.06.2019 r. koordynator konkursu ,,Szkolny Klub Wolontariatu”, katecheta oraz wychowawcy klas I-II zrealizowali   1 zadanie konkursowe. W dniu 17.05.2019 r. odbyło się spotkanie polegające na wyjaśnieniu pojęcia  ,, wolontariat”, ,,wolontariusz”. Spotkanie odbyło się dla uczniów i nauczycieli klas 3-8  SP i klasy 3 gimnazjum z podziałem na grupy:

1 grupa -klasy 8 i 3 gim. -74 osoby,

2 grupa -klasy 3 i 4 – 61 osób,

3 grupa -klasy 5  -79 osób,

4 grupa klasy 6 i 7  –  86 osób.

Zajęcia te przygotowała koordynatorka konkursu ,,Szkolny Klub Wolontariatu ” Ewa Rożenko przy współudziale 9 wolontariuszy. W ramach zajęć realizowane były następujące treści:

1. Wstęp- p.Ewa Rożenko

2. Przedstawienie prezentacji, która zawierała m.in.:

a. Zarys historyczny pojęcia ,,wolontariat”,

b. Czym jest wolontariat?,

c. Wolontariat w Polsce -,,Krótka historia dobroczynności” (film),

d. Szkolny Klub Wolontariatu-czym się charakteryzuje?,

e. Cechy dobrego wolontariusza,

f. Zadania wolontariusza.

3. Wolontariat w ZSO  w Wydminach w roku szkolnym 2018/2019-akcje:

a. ,,Kromka chleba dla sąsiada”,

b. ,,Tak Pomagam”,

c. Festyn Parafialny z okazji Dnia Papieskiego,

d. Sprzątanie Skweru Żołnierzy Wyklętych oraz cmentarza,

e. Szlachetna Paczka,

f. Paczka dla Rodaka i Bohatera na Kresach,

g. Współpraca z Domem Pomocy Społecznej,

h. Czytanie poezji poezji podopiecznym DPS–u,

i. Góra Grosza,

j. Paczka dla Ewy.

4. Słowo na zakończenie.

Scenariusz zajęć -załącznik nr 1   

Dnia 17.05.2019 r. uczniowie klasy 8 b pod opieką Ewy Rożenko wykonali gazetkę, w której umieszczono materiały dotyczące niesienia pomocy potrzebującym.

 

Zajęcia na temat  wolontariatu  zostały  przeprowadzone w klasach 1-2 SP przez wychowawców  i katechetę:

  1. Dnia 24.05.2019 r. -kl. I b-temat zajęć: ,,Pomaganie jest fajne – co wiemy o wolontariacie?” – uczestniczyło 17 osób.
  2. Dnia 29.05.2019r.- kl. II a -temat: ,,Być darem dla innych”-uczestniczyło 17 osób, (scenariusz zajęć- załącznik nr 2).
  3. Dnia 30.05.2019r.- kl II b-temat: ,,Czy ja mogę zostać wolontariuszem?”-uczestniczyło 18 osób.
  4. Dnia 03.06.2019r.- kl I a- temat: ,,Radość dzielenia się, czyli jak i dlaczego warto pomagać?” – uczestniczyły 23 osoby.

 

Załącznik nr 1.

Scenariusz spotkania ogólnoszkolnego ,,Co to jest wolontariat?”

 

1.WSTĘP-EWA ROŻENKO

Witam wszystkich bardzo serdecznie. Dzisiejsze spotkanie ma na celu dać odpowiedź na pytanie :  ,,Co to jest wolontariat’’? Jak wiecie w naszej szkole od kilku lat mają  miejsce różne akcje charytatywne.  Szkoła przystąpiła do projektu  SZKOLNY  KLUB WOLONTARIATU XVII EDYCJA (Projekt jest pod patronatem STYDIUM PRAWA EUROPEJSKIEGO). O istocie wolontariatu i o tym jakie działania są podejmowane w naszej szkole opowie prezentowany materiał.

ZAPRASZAMY

 

2.PRZEDSTAWIENIE PREZENTACJI PRZYGOTOWANEJ PRZEZ UCZNIÓW

 

3.AKCJE W NASZEJ SZKOLE :

A) KROMKA CHLEBA DLA SĄSIADA , TAK. POMAGAM

Wolontariusze ze Szkolnego Koła Caritas  od wielu lat angażują się w zbiórkę żywności,  która odbywa się w pobliskich sklepach, najczęściej przed okresem świątecznym. Zbiera się grupa około 20 osób, która z otwartym sercem pomaga potrzebującym. Pracownicy sklepów są pomocni i życzliwi, a ludzie doceniając nasz trud hojnie się angażują.

B) FESTYN PARAFIALNY

Co roku nasza parafia organizuje Dzień Papieski. W tym czasie  nasi wolontariusze  przygotowują wszelkie potrawy z ziemniaków, jak również pomagają je sprzedawać. Możemy też spotkać innych wolontariuszy z naszej parafii czy diecezji. W tym dniu zbieramy fanty, które potem sprzedajemy, a  ze zgromadzonych pieniędzy fundujemy paczki oraz finansujemy  inne akcje. Przed Bożym Narodzeniem przygotowaliśmy paczkę dla małej Ewy.

C) SPRZĄTANIE SKWERU ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH ORAZ CMENTARZA

Pod koniec października grupa wolontariuszy z naszej szkoły zebrała się, by sprzątnąć cmentarz komunalny i Skwer Żołnierzy Wyklętych. Przy ładnej pogodzie zmagaliśmy się z darami jesieni: grabiliśmy liście,  zebraliśmy połamane gałązki wokół drzew. Następnie  na grobach złożyliśmy kwiaty i zapaliliśmy znicze. Akcję zakończyliśmy wspólnym ogniskiem, przy którym spędziliśmy czas w miłej atmosferze.

D) SZLACHETNA PACZKA

Na przestrzeni lat tradycją naszego liceum stało się branie udziału w akcji „Szlachetna Paczka”, w którą zaopatrujemy jedną z najbardziej potrzebujących rodzin na terenie naszej gminy. Paczka zawiera   produkty spożywcze, środki higieny osobistej, odzież oraz zabawki. Czerpiemy ogromną satysfakcję z możliwości udzielenia pomocy i czynienia dobra. Żywimy nadzieję, że tradycja ta będzie kontynuowana również w przyszłości.

E) PACZKA DLA RODAKA I BOHATERA NA KRESACH

Społeczność szkolna po raz kolejny wsparła naszych rodaków z Wileńszczyzny, biorąc udział w V edycji Paczka dla Rodaka i Bohatera na Kresach  organizowanej przez Fundację Polskich Wartości. Dzięki hojności uczniów i pracowników naszej szkoły udało nam się zebrać ponad 700 złotych, za które zakupiliśmy przybory szkolne. Akcja jest nam szczególnie bliska, ponieważ to uczniowie z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach już w drugiej edycji jako pierwsi w województwie warmińsko- mazurskim  włączyli się w to przedsięwzięcie.

F)WSPÓŁPRACA Z DPS

Przed Bożym Narodzeniem jak i przed Wielkanocą wolontariusze odwiedzają Dom Pomocy Społecznej w Wydminach. Ręcznie wykonane prezenty oraz dotrzymywanie towarzystwa sprawia wielką przyjemność starszym osobom.  Miła atmosfera, rozmowy i radość na twarzach seniorów zachęca do dalszej pracy.

G)CZYTANIE POEZJI PODOPIECZNYM  DOMU OPIEKI SPOŁECZNEJ

Raz do roku wspólnie z podopiecznymi Ogniska Wychowawczego, pracownikami GOPS-u, biblioteki publicznej oraz Panem Wójtem czytamy wybrane fragmenty książek lub opowiadań. Poza tym dzieci cyklicznie spotykają się z podopiecznymi DPS-u, aby umilić im czas.

H) AKCJA -GÓRA GROSZA

Wolontariusze w poszczególnych klasach zbierali pieniążki do puszek, które 14.02.2019r. ( zgodnie z instrukcją) spakowali i przesłali do Towarzystwa NASZ DOM. Zebrano łącznie ponad 280 złotych.

I)PACZKA DLA EWY

W tym roku przekazaliśmy dla Ewy Piekarskiej nakrętki oraz bożonarodzeniową paczkę. Ewa Piekarska jest 8- letnią dziewczynką, która urodziła się z porażeniem mózgowym. Wymaga całodziennej opieki oraz intensywnej fizykoterapii. W przyszłości planujemy zorganizować cykliczną pomoc dla Ewy i jej rodziców.

 

4.PO PREZENTACJI :

Dziękuję za uwagę, mam nadzieję,  że ta prezentacja przybliżyła Wam istotę wolontariatu. Żeby skoordynować i usprawnić nasze działania w szkole zawiązuje się Szkolne Koło Wolontariatu. Być może  ta prezentacja pomoże Wam podjąć decyzję, by się zaangażować i dać innym coś od siebie . Bardzo  dziękuję  wolontariuszom za dotychczasową  pracę, dziękuję za pomoc w przygotowaniu prezentacji. Można na Was zawsze  liczyć. CHĘTNYCH ZAPRASZAM DO WSPÓŁPRACY.

 

 

Załącznik nr 2.

Temat: BYĆ DAREM DLA INNYCH

 

Czas realizacji: 45 minut

Grupa/etap edukacyjny: klasy 2a

Cele:

Uczeń:

-definiuje pojęcie: wolontariusz

-podaje cechy dobrego wolontariusza

-wymienia zadania wolontariusza

-podejmuje trud bezinteresownej służby drugiemu człowiekowi  (podejmuje trud pełnienia dobrych uczynków)

Metody i formy pracy:

-opowiadanie

-pogadanka

-burza mózgów

-praca w grupach

Środki dydaktyczne:

-szary papier

-wycinki z gazet przedstawiające ludzi niosących pomoc innym

-kolorowe mazaki

-opowiadanie Bruno Ferrero ,,Tajemnica szczęścia”

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie:

Prowadzący umieszcza na tablicy napis WOLONTARIUSZ (napis w pozycji pionowej, zostanie wykorzystany później przy wpisywaniu cech dobrego wolontariusza) na dużym arkuszu szarego papieru i pyta uczestników, czy znają to pojęcie. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje i skojarzenia. Prowadzący pokazuje ilustracje przedstawiające ludzi pomagających innym, biorących udział w akcjach charytatywnych itp. (wycinki z gazet). Uczniowie wypowiadają się na temat ilustracji. Stosownie do wiedzy uczestników prowadzący uzupełnia lub też wyjaśnia to pojęcie. Określa bliżej, co to znaczy być wolontariuszem, czym charakteryzuje się tego typu działalność i jakie są obszary działania wolontariusza. Wypracowana wraz z uczniami definicja powinna brzmieć:

Bycie wolontariuszem to bezinteresowne (bezpłatne) świadome, dobrowolne działanie na rzecz innych, wykraczające poza więzi rodzinno-koleżenskie-przyjacielskie.

Prowadzący stawia pytania: Kto może być wolontariuszem? Jakie cechy powinien posiadać wolontariusz?

 

 

II Rozwinięcie:

Prowadzący czyta opowiadanie Bruno Ferrero ,,Tajemnica szczęścia”

(Załącznik 1) i prowadzi rozmowę tak, aby uczniowie stwierdzili, że człowiek pomagając i czyniąc dobro staje się darem dla innych. Następnie uczniowie zastanawiają się, jakie cechy powinien posiadać dobry wolontariusz, aby być darem dla innych?

Wspólnie z uczniami z kolejnych liter wyrazu WOLONTARIUSZ tworzymy cechy dobrego wolontariusza (załącznik nr 2). Wykorzystujemy wcześniejszy arkusz szarego papieru z wyrazem wolontariusz (ta forma pracy może być również wykonana samodzielnie przez uczniów). Następnie dzielimy uczestników na grupy i uczniowie na podstawie zdobytych wiadomości tworzą główne zadania wolontariusza (Przykład stanowi załącznik nr 3).

 

III Zakończenie

Uczniowie prezentują swoją pracę. Następnie wypowiadają się, jakie działania na rzecz innych mogą podjąć w swoim środowisku (lub podejmą w najbliższym czasie). Na kolejnym spotkaniu opowiedzą o swoich działaniach i przygotują propozycje pomocy innym.

 

Bibliografia:

Bruno Ferrero, Historie, Warszawa 1991, s.113.

 

Załączniki:

Załącznik nr 1

Helenka bardzo lubiła przechadzać się po lesie. Była dziewczynką miłą, ale trochę roztargnioną, a las za wsią stał się jej ulubionym schronieniem.

Pewnego dnia zobaczyła motyla zaplątanego w jeżynach. Uwolniła go uważając bardzo, by nie uszkodzić mu wspaniałych skrzydeł. Motyl pofrunął, potem nagle powrócił i zmienił się w cudowną wróżkę. Hela otarła buzię ze zdumienia, gdyż dotychczas widywała wróżki jedynie na obrazkach w książkach dla dzieci.

-Chcę odwdzięczyć się za Twą dobroć-powiedziała- Dlatego spełnię twoje największe marzenie. – dziewczynka zastanowiła się przez chwilę, a potem odpowiedziała:

-Chcę być szczęśliwa!

Wróżka pochyliła się nad nią, coś powiedziała jej do ucha i znikła.

Helenka dorosła i nikt we wsi nie był szczęśliwszy od niej. Gdy pytano ją o tajemnicę jej radości, uśmiechała się tylko i mówiła:

-Postępowałam tak, jak mi poradziła dobra wróżka.

Lata mijały i Helena zestarzała się, ale była najmilszą i najszczęśliwszą staruszką we wsi. Sąsiedzi, jak również jej wnuki obawiali się, że cudowna tajemnica szczęścia umrze razem z nią.

-Zdradź nam, co Ci powiedziała wróżka- błagali więc.

Wreszcie pewnego dnia wspaniała staruszka uśmiechając się, powiedziała:

-Wróżka oznajmiła mi, że wszyscy, choć może nie zdają sobie z tego sprawy, potrzebują mnie.

Załącznik nr 2

        W rażliwy, wytrwały

         O ptymista, odważny, ofiarny

         L ojalny

         O dpowiedzialny, obowiązkowy

Bezi  N teresowny

         T olerancyjny

     R  A dosny

         R ozsądny, rotropny

    W  I erny, inspirujący

        U czciwy, uczynny

         S ystematyczny, sumienny, serdeczny

         Z równoważony, zaradny

Załącznik nr. 3

Zadania wolontariusza:

  • Jest odpowiedzialny, obowiązkowy i bezinteresowny.
  • Daje dobry przykład swoim zachowaniem.
  • Umie współdziałać w zespole, jest życzliwy w stosunku do kolegów i koleżanek.
  • Na spotkaniach pomaga młodszym kolegom.
  • Odważnie i z radością wykonuje obowiązki wolontariusza.
  • Jest wrażliwy na krzywdę innych.
  • Jest tolerancyjny dla innych.
  • Chętnie dzieli się z innymi.
  • Potrafi dawać, a nie tylko brać.
  • Niesie pomoc duchową i materialną ludziom potrzebującym.
  • Pomaga rozwiązywać problemy w swoim otoczeniu.
  • Bierze czynny udział w akcjach z radością poświęcając swój wolny czas.

 

Zdjęcia z przeprowadzonych zajęć- załącznik nr 3