Sprawozdanie z realizacji 1 zadania konkursowego:
Przeprowadzenie ogólnoszkolnej i klasowej pogadanki: ,,Co to jest wolontariat”?
W okresie od 17.05.2019 r. do 03.06.2019 r. koordynator konkursu ,,Szkolny Klub Wolontariatu”, katecheta oraz wychowawcy klas I-II zrealizowali 1 zadanie konkursowe. W dniu 17.05.2019 r. odbyło się spotkanie polegające na wyjaśnieniu pojęcia ,, wolontariat”, ,,wolontariusz”. Spotkanie odbyło się dla uczniów i nauczycieli klas 3-8 SP i klasy 3 gimnazjum z podziałem na grupy:
1 grupa -klasy 8 i 3 gim. -74 osoby,
2 grupa -klasy 3 i 4 – 61 osób,
3 grupa -klasy 5 -79 osób,
4 grupa klasy 6 i 7 – 86 osób.
Zajęcia te przygotowała koordynatorka konkursu ,,Szkolny Klub Wolontariatu ” Ewa Rożenko przy współudziale 9 wolontariuszy. W ramach zajęć realizowane były następujące treści:
1. Wstęp- p.Ewa Rożenko
2. Przedstawienie prezentacji, która zawierała m.in.:
a. Zarys historyczny pojęcia ,,wolontariat”,
b. Czym jest wolontariat?,
c. Wolontariat w Polsce -,,Krótka historia dobroczynności” (film),
d. Szkolny Klub Wolontariatu-czym się charakteryzuje?,
e. Cechy dobrego wolontariusza,
f. Zadania wolontariusza.
3. Wolontariat w ZSO w Wydminach w roku szkolnym 2018/2019-akcje:
a. ,,Kromka chleba dla sąsiada”,
b. ,,Tak Pomagam”,
c. Festyn Parafialny z okazji Dnia Papieskiego,
d. Sprzątanie Skweru Żołnierzy Wyklętych oraz cmentarza,
e. Szlachetna Paczka,
f. Paczka dla Rodaka i Bohatera na Kresach,
g. Współpraca z Domem Pomocy Społecznej,
h. Czytanie poezji poezji podopiecznym DPS–u,
i. Góra Grosza,
j. Paczka dla Ewy.
4. Słowo na zakończenie.
Scenariusz zajęć -załącznik nr 1
Dnia 17.05.2019 r. uczniowie klasy 8 b pod opieką Ewy Rożenko wykonali gazetkę, w której umieszczono materiały dotyczące niesienia pomocy potrzebującym.
Zajęcia na temat wolontariatu zostały przeprowadzone w klasach 1-2 SP przez wychowawców i katechetę:
- Dnia 24.05.2019 r. -kl. I b-temat zajęć: ,,Pomaganie jest fajne – co wiemy o wolontariacie?” – uczestniczyło 17 osób.
- Dnia 29.05.2019r.- kl. II a -temat: ,,Być darem dla innych”-uczestniczyło 17 osób, (scenariusz zajęć- załącznik nr 2).
- Dnia 30.05.2019r.- kl II b-temat: ,,Czy ja mogę zostać wolontariuszem?”-uczestniczyło 18 osób.
- Dnia 03.06.2019r.- kl I a- temat: ,,Radość dzielenia się, czyli jak i dlaczego warto pomagać?” – uczestniczyły 23 osoby.
Załącznik nr 1.
Scenariusz spotkania ogólnoszkolnego ,,Co to jest wolontariat?”
1.WSTĘP-EWA ROŻENKO
Witam wszystkich bardzo serdecznie. Dzisiejsze spotkanie ma na celu dać odpowiedź na pytanie : ,,Co to jest wolontariat’’? Jak wiecie w naszej szkole od kilku lat mają miejsce różne akcje charytatywne. Szkoła przystąpiła do projektu SZKOLNY KLUB WOLONTARIATU XVII EDYCJA (Projekt jest pod patronatem STYDIUM PRAWA EUROPEJSKIEGO). O istocie wolontariatu i o tym jakie działania są podejmowane w naszej szkole opowie prezentowany materiał.
ZAPRASZAMY
2.PRZEDSTAWIENIE PREZENTACJI PRZYGOTOWANEJ PRZEZ UCZNIÓW
3.AKCJE W NASZEJ SZKOLE :
A) KROMKA CHLEBA DLA SĄSIADA , TAK. POMAGAM
Wolontariusze ze Szkolnego Koła Caritas od wielu lat angażują się w zbiórkę żywności, która odbywa się w pobliskich sklepach, najczęściej przed okresem świątecznym. Zbiera się grupa około 20 osób, która z otwartym sercem pomaga potrzebującym. Pracownicy sklepów są pomocni i życzliwi, a ludzie doceniając nasz trud hojnie się angażują.
B) FESTYN PARAFIALNY
Co roku nasza parafia organizuje Dzień Papieski. W tym czasie nasi wolontariusze przygotowują wszelkie potrawy z ziemniaków, jak również pomagają je sprzedawać. Możemy też spotkać innych wolontariuszy z naszej parafii czy diecezji. W tym dniu zbieramy fanty, które potem sprzedajemy, a ze zgromadzonych pieniędzy fundujemy paczki oraz finansujemy inne akcje. Przed Bożym Narodzeniem przygotowaliśmy paczkę dla małej Ewy.
C) SPRZĄTANIE SKWERU ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH ORAZ CMENTARZA
Pod koniec października grupa wolontariuszy z naszej szkoły zebrała się, by sprzątnąć cmentarz komunalny i Skwer Żołnierzy Wyklętych. Przy ładnej pogodzie zmagaliśmy się z darami jesieni: grabiliśmy liście, zebraliśmy połamane gałązki wokół drzew. Następnie na grobach złożyliśmy kwiaty i zapaliliśmy znicze. Akcję zakończyliśmy wspólnym ogniskiem, przy którym spędziliśmy czas w miłej atmosferze.
D) SZLACHETNA PACZKA
Na przestrzeni lat tradycją naszego liceum stało się branie udziału w akcji „Szlachetna Paczka”, w którą zaopatrujemy jedną z najbardziej potrzebujących rodzin na terenie naszej gminy. Paczka zawiera produkty spożywcze, środki higieny osobistej, odzież oraz zabawki. Czerpiemy ogromną satysfakcję z możliwości udzielenia pomocy i czynienia dobra. Żywimy nadzieję, że tradycja ta będzie kontynuowana również w przyszłości.
E) PACZKA DLA RODAKA I BOHATERA NA KRESACH
Społeczność szkolna po raz kolejny wsparła naszych rodaków z Wileńszczyzny, biorąc udział w V edycji Paczka dla Rodaka i Bohatera na Kresach organizowanej przez Fundację Polskich Wartości. Dzięki hojności uczniów i pracowników naszej szkoły udało nam się zebrać ponad 700 złotych, za które zakupiliśmy przybory szkolne. Akcja jest nam szczególnie bliska, ponieważ to uczniowie z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach już w drugiej edycji jako pierwsi w województwie warmińsko- mazurskim włączyli się w to przedsięwzięcie.
F)WSPÓŁPRACA Z DPS
Przed Bożym Narodzeniem jak i przed Wielkanocą wolontariusze odwiedzają Dom Pomocy Społecznej w Wydminach. Ręcznie wykonane prezenty oraz dotrzymywanie towarzystwa sprawia wielką przyjemność starszym osobom. Miła atmosfera, rozmowy i radość na twarzach seniorów zachęca do dalszej pracy.
G)CZYTANIE POEZJI PODOPIECZNYM DOMU OPIEKI SPOŁECZNEJ
Raz do roku wspólnie z podopiecznymi Ogniska Wychowawczego, pracownikami GOPS-u, biblioteki publicznej oraz Panem Wójtem czytamy wybrane fragmenty książek lub opowiadań. Poza tym dzieci cyklicznie spotykają się z podopiecznymi DPS-u, aby umilić im czas.
H) AKCJA -GÓRA GROSZA
Wolontariusze w poszczególnych klasach zbierali pieniążki do puszek, które 14.02.2019r. ( zgodnie z instrukcją) spakowali i przesłali do Towarzystwa NASZ DOM. Zebrano łącznie ponad 280 złotych.
I)PACZKA DLA EWY
W tym roku przekazaliśmy dla Ewy Piekarskiej nakrętki oraz bożonarodzeniową paczkę. Ewa Piekarska jest 8- letnią dziewczynką, która urodziła się z porażeniem mózgowym. Wymaga całodziennej opieki oraz intensywnej fizykoterapii. W przyszłości planujemy zorganizować cykliczną pomoc dla Ewy i jej rodziców.
4.PO PREZENTACJI :
Dziękuję za uwagę, mam nadzieję, że ta prezentacja przybliżyła Wam istotę wolontariatu. Żeby skoordynować i usprawnić nasze działania w szkole zawiązuje się Szkolne Koło Wolontariatu. Być może ta prezentacja pomoże Wam podjąć decyzję, by się zaangażować i dać innym coś od siebie . Bardzo dziękuję wolontariuszom za dotychczasową pracę, dziękuję za pomoc w przygotowaniu prezentacji. Można na Was zawsze liczyć. CHĘTNYCH ZAPRASZAM DO WSPÓŁPRACY.
Załącznik nr 2.
Temat: BYĆ DAREM DLA INNYCH
Czas realizacji: 45 minut
Grupa/etap edukacyjny: klasy 2a
Cele:
Uczeń:
-definiuje pojęcie: wolontariusz
-podaje cechy dobrego wolontariusza
-wymienia zadania wolontariusza
-podejmuje trud bezinteresownej służby drugiemu człowiekowi (podejmuje trud pełnienia dobrych uczynków)
Metody i formy pracy:
-opowiadanie
-pogadanka
-burza mózgów
-praca w grupach
Środki dydaktyczne:
-szary papier
-wycinki z gazet przedstawiające ludzi niosących pomoc innym
-kolorowe mazaki
-opowiadanie Bruno Ferrero ,,Tajemnica szczęścia”
Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie:
Prowadzący umieszcza na tablicy napis WOLONTARIUSZ (napis w pozycji pionowej, zostanie wykorzystany później przy wpisywaniu cech dobrego wolontariusza) na dużym arkuszu szarego papieru i pyta uczestników, czy znają to pojęcie. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje i skojarzenia. Prowadzący pokazuje ilustracje przedstawiające ludzi pomagających innym, biorących udział w akcjach charytatywnych itp. (wycinki z gazet). Uczniowie wypowiadają się na temat ilustracji. Stosownie do wiedzy uczestników prowadzący uzupełnia lub też wyjaśnia to pojęcie. Określa bliżej, co to znaczy być wolontariuszem, czym charakteryzuje się tego typu działalność i jakie są obszary działania wolontariusza. Wypracowana wraz z uczniami definicja powinna brzmieć:
Bycie wolontariuszem to bezinteresowne (bezpłatne) świadome, dobrowolne działanie na rzecz innych, wykraczające poza więzi rodzinno-koleżenskie-przyjacielskie.
Prowadzący stawia pytania: Kto może być wolontariuszem? Jakie cechy powinien posiadać wolontariusz?
II Rozwinięcie:
Prowadzący czyta opowiadanie Bruno Ferrero ,,Tajemnica szczęścia”
(Załącznik 1) i prowadzi rozmowę tak, aby uczniowie stwierdzili, że człowiek pomagając i czyniąc dobro staje się darem dla innych. Następnie uczniowie zastanawiają się, jakie cechy powinien posiadać dobry wolontariusz, aby być darem dla innych?
Wspólnie z uczniami z kolejnych liter wyrazu WOLONTARIUSZ tworzymy cechy dobrego wolontariusza (załącznik nr 2). Wykorzystujemy wcześniejszy arkusz szarego papieru z wyrazem wolontariusz (ta forma pracy może być również wykonana samodzielnie przez uczniów). Następnie dzielimy uczestników na grupy i uczniowie na podstawie zdobytych wiadomości tworzą główne zadania wolontariusza (Przykład stanowi załącznik nr 3).
III Zakończenie
Uczniowie prezentują swoją pracę. Następnie wypowiadają się, jakie działania na rzecz innych mogą podjąć w swoim środowisku (lub podejmą w najbliższym czasie). Na kolejnym spotkaniu opowiedzą o swoich działaniach i przygotują propozycje pomocy innym.
Bibliografia:
Bruno Ferrero, Historie, Warszawa 1991, s.113.
Załączniki:
Załącznik nr 1
Helenka bardzo lubiła przechadzać się po lesie. Była dziewczynką miłą, ale trochę roztargnioną, a las za wsią stał się jej ulubionym schronieniem.
Pewnego dnia zobaczyła motyla zaplątanego w jeżynach. Uwolniła go uważając bardzo, by nie uszkodzić mu wspaniałych skrzydeł. Motyl pofrunął, potem nagle powrócił i zmienił się w cudowną wróżkę. Hela otarła buzię ze zdumienia, gdyż dotychczas widywała wróżki jedynie na obrazkach w książkach dla dzieci.
-Chcę odwdzięczyć się za Twą dobroć-powiedziała- Dlatego spełnię twoje największe marzenie. – dziewczynka zastanowiła się przez chwilę, a potem odpowiedziała:
-Chcę być szczęśliwa!
Wróżka pochyliła się nad nią, coś powiedziała jej do ucha i znikła.
Helenka dorosła i nikt we wsi nie był szczęśliwszy od niej. Gdy pytano ją o tajemnicę jej radości, uśmiechała się tylko i mówiła:
-Postępowałam tak, jak mi poradziła dobra wróżka.
Lata mijały i Helena zestarzała się, ale była najmilszą i najszczęśliwszą staruszką we wsi. Sąsiedzi, jak również jej wnuki obawiali się, że cudowna tajemnica szczęścia umrze razem z nią.
-Zdradź nam, co Ci powiedziała wróżka- błagali więc.
Wreszcie pewnego dnia wspaniała staruszka uśmiechając się, powiedziała:
-Wróżka oznajmiła mi, że wszyscy, choć może nie zdają sobie z tego sprawy, potrzebują mnie.
Załącznik nr 2
W rażliwy, wytrwały
O ptymista, odważny, ofiarny
L ojalny
O dpowiedzialny, obowiązkowy
Bezi N teresowny
T olerancyjny
R A dosny
R ozsądny, rotropny
W I erny, inspirujący
U czciwy, uczynny
S ystematyczny, sumienny, serdeczny
Z równoważony, zaradny
Załącznik nr. 3
Zadania wolontariusza:
- Jest odpowiedzialny, obowiązkowy i bezinteresowny.
- Daje dobry przykład swoim zachowaniem.
- Umie współdziałać w zespole, jest życzliwy w stosunku do kolegów i koleżanek.
- Na spotkaniach pomaga młodszym kolegom.
- Odważnie i z radością wykonuje obowiązki wolontariusza.
- Jest wrażliwy na krzywdę innych.
- Jest tolerancyjny dla innych.
- Chętnie dzieli się z innymi.
- Potrafi dawać, a nie tylko brać.
- Niesie pomoc duchową i materialną ludziom potrzebującym.
- Pomaga rozwiązywać problemy w swoim otoczeniu.
- Bierze czynny udział w akcjach z radością poświęcając swój wolny czas.
Zdjęcia z przeprowadzonych zajęć- załącznik nr 3